onsdag 18 december 2013

Inte din pappa #9

Vart tar du mig? Livet är så jävla mycket inte bara en resa utan flera resor. Så jävla lätt att bara tänka och känna nä jag skiter i det här nu. Men så kommer alla tankar som säger nej du, det gör du verkligen inte. Det är nu du ska vara stöttande, förstående och en bra pappa, en bra man och inte minst en bra människa. Vart kommer allt sånt ifrån? Ähh du vet, jag har haft en fin uppväxt med en psykolog till mamma och en pappa till lärare. Jag har fått lära mig rätt och fel och sen testat. Jo jag testade vad det stod för och bildade mig en egen uppfattning. Visst, det gör alla men jag har hajat att man gör det i väldigt olika skeenden i våra så fina liv. Det roliga i hela den här soppan och experiment till liv är att jag har en tvillingbror. Jo, så det vi fick lära oss skulle väl från början vara jämställt och allt sånt men ähh du vet, det går inte att få det rättvist. Jag gick åt vänster och min bror gick åt höger. Milt sagt är vi olika. Men även i de mest olika liv har vi såklart många beröringspunkter. Vi vet vad som är rätt och fel men vi väljer också att göra något annat av det. Vi väljer våra konstruktioner och vi väljer våra vägar. Jag vet vad jag vill men till vilken gräns? Ena stunden tänker min paranoida hjärna att fan nu räcker det, jag drar. I nästa stund, gärna i ett springandes tillstånd börjar min resonabla del av hjärnan plädera för det förstående tillståndet. Stötta, försöka förstå och med ett tryggt uppförande går allt att lösa. Det är fan inte lätt att både gå på känsla, förnuft och logik när man ska försöka fatta viktiga beslut än mindre att försöka bestämma sig för att chilla. För det är faktiskt det jag har bestämt för, att chilla vara trygg, förstående och framförallt, stöttande. Så hur gör man? Jo man loggar ut i största möjliga mån från det svarta hålet baserat på facebook, instagram och allt annat tjafs som bara vill sprätta upp din hjärna. Jag har gjort det och ja det känns bättre. Men så klart finns det en eller ja kanske flera gnagande känslor och händelser kvar, lögner som ligger och trycker. Ja gärna lite extra salt blir det när det är mörkt ute med nattkrävande tankar. Så, jobba, motionera, snacka, chilla, utloggad blir livet som jag försöker leva lite lättare. Just ja, en annan grej är att googla sina problem. Det finns alltid någon som har haft det jobbigare och som i efterhand kan se problemet och även få ner exempel på lösningar. Det är bra. En låt på det? Här får du så hörs vi sen. F

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar